Helena Lindfors

”En av mina ledstjärnor är Vårt ansvar att erbjuda – barnets frihet att välja

M.E.R.

Min tid i M.E.R. började 2011. Jag ser M.E.R’s uppgift att våga tänka vidare och koppla dagens hjärnforskning till Montessoris tankar som ofta bekräftar vad Maria Montessori pratade om.

Arbete och utbildning

Helena är legitimerad förskollärare från Malmö Universitet och gick Småbarnspedagogutbildningen när Camilla Carlberg startade den 1997. Sedan 15 år är Helena kursledare för Småbarnspedagogutbildningen och driver företaget SmåBarn i Lund. Hon föreläser i många sammanhang med fokus på hur hjärnan fungerar och utvecklas, sömn, stress och anknytningens betydelse.


Jag är leg. förskollärare och dipl. småbarnspedagog. Har förstått på senare år att min metodiklärare från förskollärarutbildningen satte stora spår i mig, liksom mina föräldrar. Som barn sa jag tydligen ofta -Kan själv! Metodikläraren pratade aldrig om Montessori men det var hennes filosofi som förmedlades till oss. Barnet var alltid i centrum och synen alltid ur ett barns perspektiv.

Senare blev jag anställd på en montessoriförskola. Funderade mycket på hur mina två kollegor kunde jobba så olika, båda med montessoriutbildning – en med fokus på materielet och den andra på barnet. Vad var Montessoris filosofi?

Jag ville gå någon montessoriutbildning och blev en av de som gick Småbarnspedagogutbildningen när den startades 1997 av Camilla Carlberg. Efter det arbetade jag bara med de allra yngsta barnen, 1-3åringarna i olika montessoriförskolor. Var bl.a. med och startade upp en småbarnsavdelning.

Sedan 2008 är jag kursledare för Småbarnspedagogutbildningen samt föreläser i många sammanhang med fokus på hur hjärnan fungerar och utvecklas, sömn, stress och anknytningens betydelse – allt med fokus på de allra yngsta barnens behov, perspektiv och rättigheter.

Carlberg, Camilla, Granberg, Ann & Lindfors, Helena (2020). De yngsta barnens egen läroplan: Lpfö 18 utifrån 1-3 åringars behov och perspekti. Liberi förlag